Kutyák és macskák féregtelenítési protokollja

Féregtelenítés alapvető szempontjai?

Kölyökállatok (kutya/macska) féregtelenítése:
• féregtelenítés 2 hetes kortól kezdve minden 2. héten 3 hónapos korig
• féregtelenítés minden 4. héten 3-6 hónapos korig
• féregtelenítés minden 3. hónapban 6 hónapos kor felett

Felnőtt állatok féregtelenítése (kutya/macska):
• féregtelenítés minden 3. hónapban

Vemhes kutya/macska féregtelenítése:
• féregtelenítés közvetlenül a pároztatás előtt
• féregtelenítés közvetlenül fialás után
• féregtelenítés 2 héttel, majd 4 héttel fialás után

Újonnan vásárolt kölyök, vagy felnőtt kutyák, macskák féregtelenítése:
• féregtelenítés azonnal majd ismétlés 2 héttel később
• féregtelenítés folytatása az előbb elhangozzak szerint

Kölyök kutyák/macskák esetében 3 hónapos korban, felnőtt kutyák esetében évente 1-2-szer, illetve minden hasmenés esetén érdemes bélsárvizsgálatot végezni az esetleges bélférgesség kizárására.

Macskák parazitáiról:
Felnőtt macskák esetében elsősorban a galandférgesség veszélyével kell számolnunk. A kutya és a macska leggyakoribb galandférge a Dipylidium caninum (uborkamag képű galandféreg), melynek köztigazdái a bolhák. A tünetek megjelenésekor a macska gyakran hányhat, hasmenése lehet és a bundája kopottá, fénytelenné válik, sok esetben normál vagy fokozott étvágy mellett lesoványodást tapasztalhatunk. Macskáknál is előfordulhat a „szánkázás”, mivel galandférgesség esetén a petékkel teli féreg ízek irritálhatják a végbél környékét. Megfelelő kezelés hiányában a bélférgek okozta fertőzöttség mértéke növekszik, és a férgek egyre nagyobb számban ürítik a petéiket, ezzel pedig növelik a környezet féregterheltségét, ami tovább emeli a fertőződés kockázatát. Ezért ajánlott a háromhavonkénti féreghajtás macskája részére modern, széles hatásspektrumú féreghajtó készítményekkel.

Fontosnak tartom, hogy ne felejtkezzünk meg a rendszeres bolha ellenes megelőzésről/kezelésről sem. A bolhák magukban hordozhatják a galandféreg lárváit, ezáltal a férgek köztigazdái lehetnek. A galandférgek az embert is fertőzhetik úgy, hogy a macska simogatása közben a szőrzeten lévő, szétrágott, fertőzött bolhák maradványai a kézre (kézmosás elmulasztása!), onnan a szájba kerülhetnek.

Felnőtt macskában ritkábban fordulnak elő a fonálférgek (Nematoda) törzsébe tartozó (6-8 cm-es) orsóféregfajok (Toxocara), mivel a felnőtt állatok relatív ellenállóak a fertőzéssel szemben. Az orsóférgesség leginkább kölyökmacskában fordul elő. A kölyökmacskák a féreglárvákat az életük korai szakaszában az anyamacska tejével felvehetik. További fertőzési forrás számukra az anya és az alomtársak bélsara. Súlyos orsóférgesség esetén a kiscica hasa kitelt és hullámzó tapintatú lehet, hányás, hasmenés előfordulhat. A macskakölykök a kutyakölykökhöz képest már idősebbek, amikor a férgek kifejlődnek a vékonybélben, így a kutyáknál leírt súlyos tünetek csak ritkán fordulnak elő. A féregfertőzöttség a kölyökmacskák életképességét negatív irányba befolyásolja, ráadásul nem lehet a beadott oltásokkal megfelelő védettséget kialakítani a fertőző betegségekkel szemben. Ezért a megszületett kölyökmacskák férgesség elleni kezelése elengedhetetlen, már az első védőoltás beadását megelőzően 3-4 hetes korban indokolt elvégezni és utána rendszeres időközönként ismételni kell. A macska orsóférge az embert is megfertőzheti. Az ember fertőződése a lárvakezdeményeket tartalmazó petékkel történhet, amennyiben élelmiszer vagy ital szennyeződik a petéket tartalmazó földdel. A fertőzés veszélyének leginkább a „házi kedvencek” játszótársai, tehát a gyermekek vannak kitéve.

TOXOPLASMOSIS:
A toxoplasmosis egy egysejtű parazita a Toxoplasma gondii által okozott megbetegedés, amely szinte minden emlősállatban létrejöhet. A fejlődése igen bonyolult. A macska és az ember fertőződése is több módon lehetséges. A parazitózis egy normál immunrendszerű állatban vagy emberben általában nem okoz súlyos tüneteket (influenzaszerű tünetek), sőt gyakori a tünetmentes átvészelés is. Csökkent védekezőképesség esetén (pl.: immunszupresszív betegségben szenvedő élőlények, vagy szteroid-tartalmú gyógyszereket szedő emberek/állatok, terhes anyák, vemhes állatok és fejlődő magzatokban) viszont súlyos károsodásokra vezet a fertőződés.
A kórokozó gócos agyvelőgyulladást, májgyulladást, vetélést, magzatokban fejlődési rendellenességet, vakságot okozhat.
A toxoplasma fertőzőképes fejlődési alakjait (oocystáit) egyedül a macskák tudják üríteni, amennyiben toxoplasma petével fertőzött rágcsálóhoz juthatnak. Ahogy a legtöbb állat, úgy a macskák sem betegszenek meg súlyosan a fertőzéstől, néhány napos hasmenéses jellegű bélsárürítést lehet csak tapasztalni.
Az ürített oocysták viszont a környezetben akár évekig is fertőzőképes alakban túlélnek. A homokozó kisgyerek, ha kezét kézmosás nélkül a szájába veszi létrejöhet a fertőzés.
A mosatlan zöldség és földön termesztett gyümölcsök, nyers húsok is veszélyesek lehetnek.
A betegség a terhes nőkre, és főleg magzatukra igen veszélyes, így ezen időszakban fontos a fertőződés kivédése.
A kijáró, vadászó macskák bélsara gyakran fertőzött lehet, a lakásban tartott macskáktól való fertőződésre viszont nagyon kicsi az esély.

Hogyan lehet az esetleges súlyos fertőzésveszélyt elkerülni?
A világ vezető parazitológiai szervezetei egybehangzóan az évi legalább négyszeri féregtelenítést, valamint évi legalább egyszeri, féregtelenítés előtt végzett bélsárvizsgálatot tartják kulcsfontosságúnak, hogy visszaszoríthassuk a fertőzésveszélyt.
Magyarországon a rutin bélsárvizsgálat sajnos még nem terjedt el.
Kutyáink, macskáink parazita ellenes kezelése nem csupán kedvenceink miatt fontos, hanem saját egészségünk védelmében is.
Ezeket az állatról emberre terjedő betegségeket nevezzük zoonózisnak, még pontosabban zoo-antropo-nózisnak. A férgek változatos fertőzési módjai miatt fontosnak tartjuk a féregtelenítési program szigorú betartását, hogy minimálisra csökkentsük az állatok és állattartók lehetséges féregfertőzését.

Féregtelenítéshez használt készítmények?
A megfelelő időbeliség betartásán túl fontos, hogy megfelelő minőségű, megfelelő spektrumú féregtelenítő készítményt használjunk. Munkám során nagy hangsúlyt fektetek az ismeretterjesztésre, valamint a hagyományos féregtelenítő tablettákon túl számos innovatív megoldást ajánlok Kedvencének egészségmegőrzése érdekébe.